zaterdag 1 december 2012

Ehsal: Postgraduaat Digitale Marketing en Communicatie



When I grow up I want to be …?

Als kind was mijn grote droom kapster worden. Zalig, mensen hun haar doen, ze mooi maken, ze met een stralende glimlach terug naar huis zien gaan. Mijn Barbiepoppen hun haar moest er vaak aan geloven. Ik moest toch oefenen, right?! 

Maar na enkele trauma’s die ik opgelopen heb bij de kapper (denk: ultrakorte pony, scheef geknipt haar, té veel haar geknipt,…) besloot ik toch maar iets anders van mijn leven te maken dan mensen hysterisch de kappersstoel te doen verlaten.

Ondertussen zo’n veertien jaar later weet ik eindelijk wat ik wil. Finally, na jaren geen idee te hebben over wat ik in de toekomst zou doen, besefte ik vorig schooljaar plots dat ik iets wil doen met digitale marketing!  

Schooljaar  2011-2012 was namelijk het jaar dat ik mijn felbegeerde diploma Commerciële Communicatie in ontvangst nam. Na 3 jaar zwoegen mochten de studenten in het laatste jaar een stageplaats zoeken. Maar mijn stage was iets wat voor mij zo goed als drie maanden hel betekende…

Let me explain:
Ik koos voor een stageplaats bij een éénmanszaak. Het was een evenementenbureau dat zich toespitste op sportevenementen. Niet mijn ding, maar men had dit jaar ook de Vijftv City Day in Hasselt als project, een event vol beauty en fashion. Om die reden moest en zou ik hier dus stage lopen. 

Mijn vreugde was na de eerste weken al snel voorbij. Rotklusjes opknappen, geen respect krijgen, geen uitdaging, zelfs werken gedurende hele weekends (wat bij de wet verboden is, I discovered), you name it, ik kan er van meespreken! En als kers op de taart: Vijftv City Day werd afgelast.

Maar toch heeft deze stage mij geholpen bij het kiezen van wat ik later wil doen (en vooral NIET wil doen).  Het gebrek aan hedendaagse marketingtechnieken om evenementen te promoten was gewoonweg te erg voor woorden. Mijn stagementor was namelijk anti-Facebook en alles wat met het internet of social media te maken had. 

Ik besloot om mij tegen deze inspiratieloze “praktijken” te keren en mij te specialiseren in digitale marketing en kwam zo terecht bij de opleiding Digitale Marketing en Communicatie op de Ehsal Management School (EMS) in Brussel. Sowieso de beste beslissing die ik kon nemen!

Waarom digitale marketing en communicatie? Call me crazy, maar ik hou van creatieve reclame en digitaal is de toekomst. Ik zit nu twee maanden verder in de opleiding en het is absoluut de moeite! Sprekers als Jo Caudron, Steven van Belleghem, Fons van Dyck, enzovoort hebben de revue al gepasseerd. 

Je wordt als het ware gebombardeerd met creatieve ideeën, cases en je ontmoet er mensen met dezelfde interesses als jij. Momenteel werk ik aan zes verschillende projecten tegelijk in verschillende groepjes. Hectic it is! Maar ik besef al te goed dat het er later niet anders aan toe zal gaan en dat dit de ideale voorbereiding is. 

Nu ja, conclusie van dit alles is: leer uit tegenslagen, geef er een positieve draai aan. Al doende leer je wat je wil en wat je goed kan! 

En voor de geïnteresseerden in Digitale Marketing en Communicatie, check zeker eens de site van EMS!


Enkele oudstudenten aan het woord:



Xoxo
Luana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten